Faraon


Technické parametry:

Kategorie:  Letadlo
Pohon:  Spalovací motor
Majitel:  Ota Sýkora

Rozpětí:  1400 mm
Délka:  1100 mm
Hmotnost:  2300 g
Plocha křídla:  0 dm2

Motor:  Mvvs 6,5
Vrtule:  MA 10x6
Serva:  4x
Baterie:  4x Nimh 1300 mAh


Popis

JAK JDE ČAS

FOTO ze stavby (19_3_2013)

Video - První start motoru - jak se ke koncu zakucká, tak to upadl karbec :-D

2013: 8.3. - zálet

Od záletu už proběhlo mnoho vydařených letů a musím konstatovat, že u Faraona II. byly odstraněny všechny ty neduhy vyskytující se u předchůdce. Narozdíl od taty není "dvojka" tak nervní, umí lítat i pomalu a přitom nedělat nějaký svoje povedený opičky (zázrak), které z pravidla předcházely pádu. Dokonce umí i normálně přistát a šrouby na podvozku se též neohýbají (bo tam žádny nésou). Pohon špale pořád stejně dobře a pořád se mu v chladným počasí nechce startovat. Občas si teda přidá nějaký ty kolečka na volnoběžce navíc a začne pak odmlouvat, ale stačí ho pouze přiškrtit na obvyklé 3 otáčky a trošku roztáhnout závity (na pružince nikoli mozkové) a je zase klid:-)

2012: Už je tomu dva tisíce - 1999 let co se Faraon reinkarnuje. Sice více chatrá než ožívá, ale třeba ta chvíle, kdy se proces v tom našem pátečním kroužku - spíše trojúhelníčku (pyramidě) obrátí tím správným směrem, přijde. Nechme se překvapit :-)...Ale krovky mu už rostó ;-)

PSAL SE ROK 2011: Nějakou nepochopitelnou náhodou se začátkem letošního jara stalo, že Faraonovi již dávno vyběhané nářadíčko (motor) začalo fungovat snad jěště lépe něž Schumacherovi EFjednička. Byl to dostatečný impulz k tomu, abych se s ním trošku sžil. Byla zábava dojít na letiště, natankovat, jednou drbnout do motoru, nesahat na jehlu, odstartovat a během letu si vychutnávat ten až neuvěřitelně bezproblemový chod (prostě uplně uáááááá pocit). Postupem času se i na naše společné lítaní prej dalo aji koukat. Byl to však jen a pouze klid před bouří.

Stařečkovi Faraonovi během panování po obloze vypadly baterie (následky infarktu v provedení impozantní balistické křivky pod plným plynem viz. foto č. 8).

Bohužel během svého dlouhého a vyčerpávajícího života nestihl panovník zplodit žádného vlády schopného potomka budícího respekt v blízkém i dalekém okolí. Nastěstí se však našel človek věrný tu tomu zázračnému stroji obdarovaného lidskými vlastnostmi (obzvláště tvrdohlavostí), který se pustil do složitého a v jeho školním i jíném časovém vytížení dlouhodobého procesu - sice do vytvoření potomka ze vzorků DNA zbylých po Faraonovi I. A cíl onoho klonování je jasnejší než noční obloha při úplňku - vytvořit důstojně létajícího krutovládce (Faraona II.) s krásným imidžem, uřvanýma hlasivkama a především šíleným charizma (foto č.7). Jaký bude výsledek a zda se ty pro někoho možná zdánlivě zbytečné nároky podaří realizovat je zatím ve hvězdách. No uvidíme...řekl slepé a šlápl do hov....fekální hmoty.

SAMOTNÝ POPIS:

Tento model vznikl z velké části v rukou Martina Kostyala podle plánu Modelář. Pak se nějak stalo, že byl svěřen mně. Já mám tedy tu čest Fároše páčkovat a lítání s ním je nehorázná dávka adrenalinu a zábavy.

Člověk se opravdu nenudí. Jelikož na této strojovně není vůbec nic rovnýho, tak nelze tušit, co Faraon provede a čím opět v nejméně vhodnou chvíli páčkaře překvapí. Když se dostane pod určitou hranici rychlosti, která ale není nijak pomalá, buď se přetočí na záda a nebo spadne po křidle na stranu jak ožralej bez berlí. Fakt sranda jako. Nejlepší je to při přistání.

Jednou jsem si s ním šel takhle na přistání, dokonce aji směr letu během přistávacího manévru směřoval přímo na letištní plochu, ale co se nestalo že jo. Těsně před přistáním Faraon zavadil křidlem o fakt vysoké stéblo nějaké trávy. Okamžitě se přetočil na záda a skončil s vyrvaným křídlem v jámě vedle přistávací plochy - skoro neuvěřitelný co s takovým letadlem udělá jedno stébílko...Pak taky umí skvěle chcípat motor, třeba pří pokusu o souvrat nebo letu na zádech (ano, opravdu to umí lítat na zádech i chtěně).

Co se týče výkonu motoru. S tichým tlumičem nedokázala brněnská šest a půlka hnát tuto žlutomodrou střelu až do nebe. Tudíž jsem jednoho krásného dne udělal mocnému Faraonovi radost a pořídil černý jistě všem velmi dobře známý lazený "tlumič". Kromě toho, že si spoluobčané stěžují, jak kvůli nějakému zatracenému žlutému letadlu neslyší rozhlas, dokáže již model létat kolmo až do nevidim.

Přistání je též kapitola samo o sobě. Dá se to naučit, ale je to boj. Když už to má človek jakš takš tak v ruce, ví jaká ta rychlost je na přistání hraniční a dokáže s tím opravdu hladce přístát, Faraon stejně začne skákat jak trotl - na podvozku jsou už asi třetí šrouby a už zase ohnuté.

Ale co je opravdu lahůdka, je lítání v zimě s lyžema. Kromě mrznoucích prstů zapříčiněných hodně špatnými zimními starty si to človek nesmírně užívá. Kdo zkusil, ví :)

Shrnutí: lítám s tím hrozně rád, ale málo :-D

Jenom pro zajímavost - motor s Masterkou 10x6 táhne 2,5kg, takže viset na vrtuli se nedá. S kovozávoďáckou 10x6 to táhlo o něco líp, ale bohužel si již Faraon všechny zlomil :-D